tirsdag den 1. marts 2011

Kartoffelpande med svampe

Kartoffelpande med svampe og tykstegsbøf:-)



Uhmm......

Opskriften er fundet på arlas hjemmeside - lige for en gangs skyld! Jeg lavede lidt om i den undervejs - I får min version.
Du skal bruge:
½ l. vand
½ tsk. groft salt
650 g. små faste kartofler (jeg brugte 900 g.)

400 g. cherrytomater
½ tsk. groft salt
friskkværnet
10 g. smør
3 grofthakkede zittauerløg
450 g. champignoner i halve
en kvart madlavningsfløde
1 tsk. groft salt
friskkværnet peber
maizenajævner
1 dl. friskklippet persille

Bring vand i kog i en gryde, kom salt i. Vask kartoflerne godt og kom dem i gryden. Kog dem ved svag varme og under låg i ca. 14 min. til de er møre. Hæld vandet fra, og damp dem tørre.

Skyl tomaterne og fordel tomaterne i et ovnfast fad og drys med salt og peber. Bag tomaterne midt i ovnen ved 225 grader i ca. 15 min.

Lad imens smørret blive gyldent i en pande. Steg løg og champignoner ved kraftig varme i ca. 5 min. Kom fløde, salt, peber og de kogte kartofler i. Bring blandingen i kog, tag panden af varmen og rør saucejævner i. Kog saucen ved svag varme og under omrøring i ca. 2 min. Smag til. Drys persille over retten.

Vi fik marinerede tygstegsbøffer til, hvilket var meget lækkert. Kunne godt have haft et stykke groft brød til - men det må blive næste gang:-)

Lækker lækker ret som også ville egne sig godt som tilbehør til f.eks. mørbrad.
Resten af kartoffelpanden med svampe blev varmet op igen dagen efter og der blev spædet op med mere fløde og noget broccoli. Også en god variant med broccoli i - og en god måde at få flere grøntsager på. I opskriften står der også at retten kan serveres kun med brød, så den kunne jo også bruges til som menu til en kødløs dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar